Här får du hjälp

Här har vi samlat smarta tips och enkla lösningar som gör att din kaffemaskin mår lite bättre – och du också. Det handlar om små justeringar som kan göra stor skillnad i vardagen.

Behöver maskinen lite extra omtanke? Då finns vi självklart nära till hands. Du hittar kontaktuppgifter här för snabb och personlig hjälp.

För att du snabbt ska hitta rätt hjälp har vi delat upp supporten efter varumärke/modell, både för kaffemaskiner och vattenmaskiner.

Allmänt

Sommaruppehåll ? / Att tänka på vid längre avstängning

Ska er verksamhet hålla stängt en längre period pga semestrar, flytt, renovering eller annat. Glöm inte bort att se över kaffemaskinen

Inför stängning:

  1. Genomför en ordentlig vecko/månadsrengöring enligt din maskininstruktion.
  2. Töm alla ingrediensbehållare på bönor och pulver. TÄNK PÅ att kaffe och även pulverdrycker är färskvaror.
  3. Diska ur behållarna ordentligt så inga oljor från kafferester kvarstår eller andra pulverrester.
  4. Stäng av maskinen via störmbrytaren och dra ur sladden.

Inför öppning:

Sätt in sladden och starta upp maskinen (såklart).
Tryck ut 2-3 liter hetvatten
Gör en veckorengöring och torka av maskinen från ev damm och smutsansamlingar.
Fyll på med nya ingredienser (bönor, bryggkaffe, mjölkpulver, choklad etc.)

Önskar du att en kaffecoach kommer förbi och ser över maskinen lite extra? Hör av dig till oss och boka in en ”Storstäd”,  så kommer vi ut och gör en grundlig rengöring av maskinen. Rekommenderas att göra 1-2 ggr/år.

CafeBar STORSTÄD

Håll din maskin fräsch!

Våra kaffemaskiner varnar för när det är dags för rengöring. Men en veckorengöring är det minsta vi alltid rekommenderar.

Kaffebönorna utsöndrar olja när de mals och oljan sätter sig i rören. Med en rengöring veckovis och en större rengöring när det är dags att fylla på nytt kaffe så kommer maskinen hålla sig ren och fräsch länge; och alltid göra gott kaffe!

Tänk på att mjölkmaskiner kan, av naturliga skäl, behöva rengöring av sina mjölkslangar mer frekvent.

Håll bananflugor borta!

Bananflugor älskar att dra sig till sumpbrickan eftersom det är kladdigt, fuktigt och ”mysigt”.

Häll i lite varmt vatten med diskmedel i så drar de sig gärna inte dit längre. Undvik också att slänga bananer i  samma rum 🙂

Är det rent runt maskinen, håller den längre

Likt mycket annat håller maskinen toppkvalitet en längre tid om den får minimal negativ påverkan av yttre faktorer. En sådan yttre faktor är renhållningen i dess närområde. Att ha en ren bänk och lite fritt luftutrymme runt maskinen, minskar kraftigt risken för att smuts och damm ska leta sig in i maskinen och skapa några bekymmer.

Är det farligt att dricka kaffe ur en kaffemaskin?

Absolut inte. Alla våra kaffemaskiner är granskade och kontrollerade ur hälsosynpunkt och även ur klimat och miljöperspektiv, för at tkunna passera som godkända i enighet med vår certifiering: Svanenmärkt kaffetjänst.

Det finns forskning som har visat att drycker ur en kaffemaskin kan innehålla lite mer av kolesterolhöjande ämnen. Men det har i regel inte att göra just med maskinen utan med bryggningprocessen. En kaffe som inte filtrerats långsamt, som en bryggkaffe, får naturligt med sig vissa av kaffebönans oljor med sig i kroppen. Vilket ger smak, fyllighet, rundör och en smakfull upplevelse. Precis som att socker behövs för att göra en god tårta och en klick smör förhöjer smaken i såsen.

Service och Serviceavtal

Serviceavtal Vänner

Vårt serviceåtagande skall alltid säkerställa En God Kopp. Oavsett ditt val av serviceavtal.

Vi rekommenderar att du väljer någon av våra Vänner-serviceavtal, som alla inkluderar reguljära servicebesök och leveranser, s.k. MILJÖRUNDOR samt fri teknisk support.

Finns som:

Vänner
Vänner Plus
Vänner Premium
Vänner Vatten

Din kontaktperson på Café Bar berättar gärna mer. Du kan även läsa mer om våra lösningar här: https://cafebar.se/vara-losningar/

Vad är miljörunda och när sker dessa?

Vi kör schemalagda miljörundor till er för service av era maskiner och för leveranser. Allt för att minska klimatpåverkan och jobba mer hållbart.

Våra miljörundor ingår i de allra flesta serviceavtal och utförs av våra kaffecoacher. Vi följer upp hur mycket som har gått ut hos er och fyller på med varor så ni har till nästa besök. Kaffecoachen har också en översyn på maskinen och gör en rengöring av den in- och utvändigt. Skulle något vara trasigt i maskin bytts det ut.

Önskar ni att byta ut ingredienser eller vill uppgradera er fikamiljö med snygga tillbehörsställ, koppar eller annat. Fråga oss gärna vid våra besök. I många fall kan kaffecoachen lösa det direkt.

Hur anmäler jag ett ärende och har ni en särskild inställelsetid?

Ibland räcker inte miljörundorna till och det kan hända att maskinen strular.

Du är naturligtvis alltid välkommen att kontakta oss för att få hjälp eller för att boka en tid för service. Vi har som mål att kunna åtgärda din anmälan inom 24 timmar, om inte annat specificeras i ert serviceavtal.

Telefonnummer till kundservice är 077-520 50 50. Mejl: kundservice@cafebar.se

Jag vill byta kaffe/ingredienser i min maskin!

Önskar du att testa nya smaker av choklad, kanske prova vår härliga chailatte, eller bara testa nya kaffebönor. Kontakta din kontaktperson på Café Bar eller meddela vår kundservice om din önskan. Vi rekommenderar att vi gör bytet vid kommande miljörunda.

Du får gärna rådfråga oss vid våra besök, såklart,  för att få reda på mer om våra möjliga smakjusteringar just för er maskin och önskemål.

BistroGo – Mat på jobbet

BistroGo låter intressant. Vad är det och hur skaffar vi det?

CaféBar erbjuder mer än bara en komplett dryckeslösning. Vi har även en riktigt smidig och snygg lösning för alla storlekar av företag, när det kommer till mat och snacks på jobbet.  Vi erbjuder flera olika lösningar och typer av varuautomater bl.a.

Läs mer om vårt koncept och kontakta oss här:

Varuautomater och matkylar på jobbet för företag | Café Bar

Vilket utbud av varor erbjuds till era automater?

Vi samarbetar med Auto-Maten som matleverantörer. Auto-Maten skräddarsyr en lösning tillsammans med er. De har tillgång till hela sortimentet från en av de största livsmedelskedjorna. och urvalet därmed enormt.

Finns det frysar också?

Absolut! Vi erbjuder frysar, kylskåp och torrskåp. Du kan välja att servera/sälja alltifrån Piggelin och frysrätter, till kylda sallader och godispåsar.

Antingen via våra så kallade trustshops eller via en klassisk varuautomat.

Hur fungerar påfyllning och eventuellt svinn?

Vår partner AutoMaten tar fram en lösning som passar er med rätt mängd och variation av utbud. Allt för att det ska finnas tillräckligt men inte för mycket.

Automaten sköter butikens kassa, all påfyllning och svinnhantering. Därför är det i deras intresse att ha ett lockande utbud och lyssnar in era önskemål.

Tveka inte kontakta oss eller prata med påfyllarens vid besök om ni har önskemål eller feedback på utbudet.

Hur handlar jag i BistroGo?

Vi har ett uniks koncept som kan skräddarsys för ert behov. Utifrån val av lösning kan du handla via Swish och/eller betalkort/kreditkort.

Vi erbjuder helautomatiska varuautomater med betalstation monterad eller en s.k. ”trustshop” (som är vår mest eftertraktade matlösning).

I BistroGo trustshop handlar du genom att scanna en QR-kod, väljer dina varor att handla i webbutiken i mobilen., där du även betalar – med Swish. Efter betalning kan du öppna skåpet, och du kan ta ut dina betala varor.

Se några exempel och läs mer här:
Varuautomater och matkylar på jobbet för företag | Café Bar

Funkar det ändå inte?

Du är naturligtvis även välkommen att kontakta oss för att få hjälp eller för att boka en tid för service.
Telefonnummer till kundservice är 077-520 50 50.