DeJong Duke – Dvini

Här finner du svar och råd på några av de vanligaste funderingar vi får, gällande DeJong Dukes kaffemaskiner. (t.ex. Sienna, Nio, Zia och Avy).

Vårt egna varumärke Dvini bygger på samma plattform, varför nedan även kan tillämpas dessa. Hoppas du hittar just det du söker efter.

Teknik

Kaffet smakar inte som jag är van vid

Precis som med all annan dryck finns det stora variationer på kaffe och kaffe. Några mer fylliga och robusta, andra blommiga och eleganta. Med Café Bar som leverantör erbjuds du alltid möjligheten att testa en stor variation av olika kaffesorter. Kontakta oss för en smakjustering

Har du dock upplevt att samma böna eller kaffepulver har bytt karaktär i maskinen från en dag till en annan åligger högst troligt någon oönskad avvikelse. Maskinen behöver då undersökas från eventuella stopp, kvarnproblem, temperaturer. Se mer nedan om olika detaljerade fel som du själv kan avhjälpa, eller ta direkt kontakt med vår Kundservice.

Varför är kaffet något blaskigt och tunt?

Förmodligen får inte bryggenheten tillräckligt med pulver i förhållande till mängden vatten.

Prova ta ut bryggenheten och sätt tillbaka den korrekt (du bör höra ett litet klick när den fäster sig). Kontrollera även  behållaren till kaffet: Den ska sitta stadigt fäst på kvarnen, eller till kugghjulen bakom behållaren.

Kontrollera kaffepipen under kvarnen (under kaffebehållaren). Är den rätt riktad åt, dvs ner i bryggenheten.

Skulle det fortsatt vara väldigt ”vattnigt” och du kanske t.o.m ser att inget kaffe kommer ner i bryggen – Kontakta oss för att boka en tekniker för besök.

Felkoder/Varningar på maskinen och lösningar för dessa

KVARN BLOCKERAD

Testa att ta loss bönbehållaren och lyft kvarnen ur sin position. Titta efter hårda bönrester eller annat som kan ha fastnat mellan kvarnskivorna.

Se utförligare beskrivning nedan under ”Kvarnen blockerad”

MIXER BLOCKERAD

Under pulverbehållarnas pip finns en eller flera mixerskålar. Ta loss dessa och frikoppla från slangarna. Skölj hela skålen i varmt vatten. Torka av vispen och närområdet med en trasa innan du monterar tillbaka mixerskål. Testa ta en pulverdryck igen. (Se även ”Det kommer ingen mjölk eller choklad”)

BRYGG UR POSITION

Testa att starta om maskin samt gör en extra sköljning. Ta gärna ut och rengör bryggenheten och bryggutrymmet i maskin också för att undvika kladdiga sensorer som avger fel signaler.

TÖM SPILLHINK/TÖM SUMPLÅDA

Kontrollera att sumplådan och spillhinken i maskinen (alt i underskåp) är ordentligt tömda. Är detta redan gjort och tömt, beror det ofta på att spillsensorn som hänger ner i spillhinken behöver torkas av.

TILLRÄCKLIGT MED VATTEN?

Starta om maskinen. Kontrollera att inte vattenfelsbrytaren löst ut. Återställ det om det ser tätt och fint ut kring vattenanslutningen. ”Unistop” (om ni har sådan) återställs genom att trycka ihop spärren.

CLEANING ERROR

Som det låter innebär detta att något gick fel under rengöringsprogrammet. Testa bara att göra om proceduren.

MASKIN UR FUNKTION

En varning som vi sett vanligen ”råkats” aktiveras eller kommit dit felaktigt. I dessa fall: Öppna dörren, gå in under ”Underhåll” i servicemenyn på skärmen. Ändra sedan status på ”Ur funktion” till Nej. Stäng dörren och lämna serviceläge. Maskinen funkar igen efter ca 1-2 minuter.

Det kommer ingen mjölk eller choklad

TRYCK INTE TVÅ GÅNGER! Det kan svämma över. Det är dags för en rengöring av mixerskålarna/blandskålarna.
Ta loss blandskål genom att vrida på den gröna ringen som sitter runt fästet på blandskålen motsols, ca. 1/8-delsvarv, dra ut skålen rakt ut.

Skölj ur blandarskål (5) och kontrollera även piparna (4). Torka torrt och montera tillbaka.

"Kvarnen Blockerad!" Hur du plockar ur och rengör kvarnen.

Maskin med bönbehållare på insidan av dörren:
Öppna dörren, ta isär kvarnen från dörren genom att trycka in den lilla gröna spärren, dra ut den gröna brickan under bönbehållaren, lyft av bönbehållaren, lyft upp kvarnen och häll ur bönorna, vrid på metallstaven i mitten på kvarnen – den ska gå att vrida åt båda håll, sätt tillbaka kvarn och behållare i maskinen, skjut in brickan och tryck ihop kvarnen med dörren, prova att ta en kopp.

Maskin med 1 eller 2 bönbehållare inne i maskinen:
Öppna dörren, dra ut den gröna brickan under bönbehållaren, lyft av bönbehållaren, lyft upp kvarn och häll ur bönorna, vrid på metallstaven i mitten på kvarnen – den ska gå att vrida åt båda håll, sätt tillbaka kvarn och behållare i maskinen, skjut in brickan stäng dörren, prova att ta en kopp.

NIO:
Öppna dörren, ta loss den gröna platstratten, dra ut den gröna brickan under bönbehållaren, lyft av bönbehållaren, ta loss kvarn och häll ur bönorna som ligger kvar i den, vrid på metallstaven i mitten på kvarnen – den ska gå att vrida åt båda håll, sätt tillbaka kvarn och behållare i maskinen, skjut in brickan, sätt tillbaks gröna plasttratten, stäng dörren, prova att ta en kopp.

Varning för "töm sumplåda / spillhink" kommer upp hela tiden

Sumplådan i maskin är uppdelad i en sektion för kaffesump och en sektion för spillvatten. Dessa har sensorer till sig, för att varna när det är fullt. Skulle sensorn vara smutsig eller blöt kommer den varna i onödan. Öppna maskinen och kontrollera sensorn som hänger ner i sumphinken. Ser den hel, ren och torr ut men maskinen varnar fortfarande. Kontakta vår Kundservice.

Skärmen svarar inte eller är seg / Skärmen slocknat

Vi kan tipsa om den gamla klyschan (som faktiskt brukar funka i detta fall!):
Testa att dra ur strömkabeln till maskinen, vänta en minut, och koppla in den igen. När du nu startar upp maskinen gör den en kalibrering av skärmen.

Är skärmen fortfarande svart eller hänger sig. Kontakta oss för att skicka en Tekniker.

Det kommer ingen färskmjölk

Har du en NIO med färskmjölk krävs det en daglig mjölkrengöring för effektiv och välfungerande maskin.

Om något verkar vara fel:  Testa först att göra en ny mjölkrengöring, inklusive rengöring av mjölkskummaren i utloppet.

Fortfarande fel: Kontrollera mjölkslangen och dess anslutningar: Se till att den är tät, att slangen inte har veck, och att ni har tillräckligt med mjölk i kylbehållaren. Mjölkkylen och slangen behöver också vara i nivå med kaffemaskinen.

Rengöring och underhåll

Hur rengör jag maskinen?

En kaffemaskin består av många olika komponenter. Varför de kan kräva flera olika typer av rengöring. Vid installation och utbildning av Er maskin ska du ha fått instruktioner för just din modell. Denna kan du naturligtvis begära fler gånger under avtalets gång.

När din maskin varnar för antingen en sköljning eller för en rengöring med tablett. Då vet du att det behövs omvårdnad av maskinen. Ett rengöringsprogram med instruktion finns aktiverat på alla våra DeJong-maskiner.

Du behöver bara öppna dörren och klicka dig vidare på Underhåll eller Rengöring och följa instruktionen.

En komplett rengöring av din maskin, inkluderar såväl en systemregöring som du aktiverar . Manuell diskning av bryggenheten, avtorkning av inre och yttre ytor, samt maskinens direkta närområde (så inte damm och smuts tränger in i maskinen).

Jag råkade göra något fel i rengöringsprocessen

Ingen fara, sådant händer.

Om det är något steg som missades eller att du råkat trycka på en knapp fel, kan hända att rengöringen avbryts eller ”hänger sig”. Om du kan, ta dig ur rengöringsproceduren på skärmen, och prova göra om rengöringsrutinen på nytt.

Hur ofta måste jag rengöra min maskin?

Har du en maskin som serverar färskmjölk, behöver en rengöring (för mjölksystemet samt en maskinsköljning) göras en gång per dygn. På platser med väldig hög förbrukning kan vi rekommendera 2 ggr/dygn.

Är maskinen endast med bönor/bryggmalet kaffe och instantpulver behövs normalt sett bara en sköljning dagligen, och en veckoregöring med rengöringstablett.

Kom ihåg! En extra rengöring då och då kan avhjälpa och förekomma många ev avvikelser och fel på maskinen.

Veckorengöring

När det är dags för veckorengöringen så öppnar man dörren på kaffemaskinen och väntar på att servicemenyn kommer upp på displayen.

Beroende på maskin och version kan du behöva klicka på antingen ”Underhåll” eller ”Veckorengöring”. Därefter följer instruktioner på skärmen hur du ska gå tillväga. Ha en behållare till hands för utloppet, samt servicenyckeln till maskinen. Kom ihåg att även rengöra bryggenheten under rinnande vatten, och sätt tillbaka i maskin.

Programmet är självgående och tar ca 5 minuter. När det är klart är det bara gå ”tillbaka” i menyn och välja ”stäng dörr och lämna serviceläget”. Maskinen värmer nu upp tankarna på nytt och är redo att brygga en ny god kopp kaffe!

Instruktionsfilmer

Veckorengöring DeJong XL-brygg

Våra maskiner från DeJong och Dvini kommer med antingen en Coex-brygg eller en Coex XL-brygg.

Denna film härrör XL-bryggen som är en liggande modell

Veckorengöring DeJong Coex-Brygg

Nedan följer instruktion som gäller för DeJong och Dvini, med Coex-bryggenhet. (Ej Nio, separat film för denna nedan)

Veckorengöring DeJong Nio
Tömma spillbricka och sumplåda NIO

 

Tömma spillbricka och sumplåda DeJong

Nedan gäller för samtliga Dvini, samt Dejong (förutom Nio)

Daglig Rengöring: DeJong och Dvini