8 januari 2024
Café Bar gör stor hållbarhetssatsning – Dvini ger liv i gamla kaffemaskiner
Café Bars vision är att bli Sveriges mest hållbara och innovativa kaffeföretag. I januari 2024 lanserar bolaget nästa stora satsning. Genom varumärket Dvini får gamla kaffemaskiner nytt liv.
– Den mest klimatsmarta kaffemaskinen är den som inte byggs. Här är vi så nära vi kan komma, säger Thomas Doyon, vd för Café Bar Sverige.
Hos Café Bar har hållbarhet sedan länge stått högt på agendan. Alltifrån att hitta ekologiskt och rättvist odlade kaffebönor till nya smarta, digitala tjänster som utvecklar erbjudandet. Något som har gett effekt. I senaste bokslutet, för år 2022, redovisar företaget en tillväxt på 32 procent och en omsättning på 468 miljoner kronor.
Nu vill bolaget växa ytterligare – bland annat genom det nya varumärket och storsatsningen Dvini som lanseras i januari.
– Att renovera gamla kaffemaskiner är egentligen ingenting nytt för oss. Men hittills har det skett i relativ blygsam skala. Nu, med vårt Dvini-koncept, blir det annorlunda. Vi räknar med att redan nästa år leverera 600 sådana maskiner, säger Thomas Doyon.
Under hösten har Café Bars anläggning i Åby, utanför av Norrköping, byggts om och anpassats för Dvinis verksamhet. Det är här som de återvunna maskinerna kommer att restaureras för att sedan komma ut på marknaden igen.
– Inne i verkstaden får maskinerna en total genomgång. Kända slitagedelar byts ut, för att säkerställa hög driftsäkerhet när maskinerna åter igen tas i bruk. Vi har också sett att det är färre fel på våra återvunna maskiner än de som är helt nya. Vi kommer också att göra dem uppkopplade för att även kunna erbjuda dessa kunder snabb support via Café Bar S.M.A.R.T.
Thomas Doyon berättar att idén till Dvini-konceptet föddes utifrån den stora efterfrågan många kunder har på ett svenskt alternativ. Vi kommer också att erbjuda kundunik design på Dvini-maskinerna. Tanken där är att kaffemaskinen kan bli en inredningsdetalj som kan göras diskret eller skapa uppmärksamhet. Där har kunden alla möjligheter.
– Utvecklingen har gått mycket snabbt och vi är övertygade om att de återvunna maskinerna ger oss en stor möjlighet till en ny, intressant affär.
Hur stor kan Dvini-affären bli för er del?
– Vi är övertygade om att det kommer växa mycket snabbt och allt talar för att det här blir en betydande del av vår framtida affär.
Efterfrågan på nya maskiner kommer definitivt också att finnas framöver. Inte minst tack vare att de har en större kapacitet och flexibilitet än de äldre, vilket är en avgörande faktor för många av våra kunder.
Thomas Doyon, vd för Café Bar Sverige.
Anders Junhammar, marknadschef Café Bar Sverige AB.